Zdaniem WSA we Wrocławiu „uchwały śmieciowe” podjęte do dnia 31 stycznia 2015 r. (również te znowelizowane po 1 lutego 2015 r.) utracą moc z upływem 18 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji u.c.p.g. z dnia 28 listopada 2014 r.
Uchwałą podjętą już po wejściu w życie ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (tj. po 1 lutego 2015 r.) rada gminy znowelizowała pierwotnie uchwaloną w 2013 r. uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Podstawę prawną do podjęcia ww. uchwały stanowi znowelizowany z dniem 1 lutego 2015 r. art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Natomiast zgodnie z art. 11 ww. ustawy nowelizującej dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj.:
zachowują moc na okres, na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy, a więc do dnia 1 sierpnia 2016 r. (18 miesięcy liczone od dnia wejścia w życie ustawy, tj. od dnia 1 lutego 2015 r.).
Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na powyższą uchwałę wniósł Wojewoda Dolnośląski.
Zdaniem Wojewody powyższa uchwała została podjęta z naruszeniem przepisów prawa, bowiem w sytuacji, w której upoważnienie ustawowe zostało zmienione, jak to miało miejsce w niniejszej sprawie, a żaden przepis szczególny nie wprowadza tymczasowych reguł dopuszczających nowelizowanie aktu wydanego w oparciu o podstawę prawną w brzmieniu już nieobowiązującym, to dokonywanie zmian w uchwale ustanowionej na podstawie delegacji prawodawczej w brzmieniu już nieobowiązującym nie jest stanowieniem aktu w granicach upoważnienia. Tym samym Wojewoda Dolnośląski uznał, że niedopuszczalne jest, jego zdaniem, nowelizowanie aktów prawa miejscowego utrzymanych czasowo w mocy (bez wyraźnego przepisu ustawowego umożliwiającego takie działania prawodawcze), a art. 11 ww. ustawy nowelizującej z 2014 r., ani żaden inny przepis nie przewidują możliwości nowelizowania czasowo utrzymanych w mocy uchwał wydanych na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zdaniem Wojewody brzmienie art. 11 ustawy nowelizującej z 2014 r. oznacza, że organy stanowiące gmin nie zostały upoważnione do nowelizowania ustanowionych przed dniem 1 lutego 2015 r. uchwał wydanych na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a wskazany czas 18 miesięcy obowiązywania tych aktów służyć ma podjęciu przez lokalnego prawodawcę nowych aktów w tym zakresie.
Analogiczne stanowisko Wojewoda Dolnośląski zajął w rozstrzygnięciu nadzorczym Nr NK-N.4131.45.14.2015.KW z dnia 9 września 2015 r.
Wyrokiem z dnia 2 września 2015 r. (sygn. II SA/Wr 450/15) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Wojewody Wielkopolskiego, nie podzielając tym samym jego zarzutów.
W uzasadnieniu Sąd wskazał, że przepis art. 11 ustawy nowelizującej z 2014 r. nie niesie z sobą zakazu modyfikowania uchwał wydanych na podstawie przepisów tam wskazanych. Na mocy tej ustawy bowiem nie uchylono tych przepisów, a jedynie dokonano ich modyfikacji poprzez częściową zmianę ich brzmienia. Jednakże, co istotne, zdaniem WSA we Wrocławiu, w myśl art. 11 ustawy nowelizującej z 2014 r. uchwały wydanie na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przed dniem 1 lutego 2015 r. wraz ze wszystkimi zmianami utracą moc w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy, to jest z dniem 1 sierpnia 2016 r.
Wyrok jest nieprawomocny.
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.
"System gospodarki odpadami komunalnymi nie musi być problemem dla gminy / związku międzygminnego – wystarczy znaleźć optymalne rozwiązania dostosowane do warunków lokalnych oraz zgodne z ciągle zmieniającymi się przepisami.
"
Dowiedz się więcej:
Gospodarka odpadami komunalnymiAutor artykułu
prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego
08.03.2024
16.02.2024
24.01.2024