Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

19.07.2017

Obiektywniejszy prewspółczynnik możliwy w jst

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2016 r. prewspółczynnika nie oznacza końca odliczania VAT w samorządach. Istnieje szereg wydatków, których prewspółczynnik nie obejmie. Wobec pozostałych warto postarać się, aby wysokość odliczenia była jak najwyższa.

"

Dowiedz się więcej:

Prewspółczynnik VAT

Jednostki samorządu terytorialnego mogą zastosować inną, niż przewidziana rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, metodę obliczenia prewspółczynnika – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Poznaniu w wyroku z dnia 9 maja 2017 r. (sygn. akt I SA/Po 1626/16).

W odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego skorzystano z możliwości wskazania sposobu określenia proporcji uznawanego za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez nie działalności i dokonywanych przez nie nabyć oraz wskazania danych, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników[1] [dalej: rozporządzenie], w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego według przewidzianych rozporządzeniem wzorów.

Jednocześnie – w myśl art. 86 ust. 2h ustawy z dnia 11 marca 2004 r.[2] [dalej: uptu] – podatnik wobec którego prawodawca wskazał metodę kalkulacji prewspółczynnika w drodze rozporządzenia, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji, jeżeli uzna, że wskazany zgodnie z przepisami rozporządzenia sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Opisywanym wyrokiem WSA w Poznaniu potwierdził powyższą możliwość względem jednostek samorządu terytorialnego.

Sąd orzekający w sprawie nie podzielił stanowiska organu, że podmioty wymienione w rozporządzeniu nie mogą zastosować innej metody, jeśli wykażą, że zaproponowana metoda zapewni bardziej dokładne niż metoda wskazana rozporządzeniu. Sposobem określenia proporcji - zdaniem organu - jest ten wskazany w rozporządzeniu i uznany przez ustawodawcę za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej działalności i dokonywanych nabyć w przypadku jednostki budżetowej.

W ocenie Sądu poprzez wskazanie przez ustawodawcę metod obliczenia prewskaźnika uznanych za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności ogranicza wymienione tam podmioty z możliwości stosowania innych metod obliczenia prewspółczynnika, ale nie wyłącza takiej możliwości.

Przepisy uptu oraz rozporządzenia nie określają obowiązującego i jednoznacznego sposobu obliczania prewspółczynnika, na podstawie z góry określonych wartości. Wskazują one tylko na przykładowe sposoby jego obliczenia.

Jak wyjaśnia Sąd, o wyborze konkretnego sposobu, w odniesieniu do ściśle określonego podmiotu, zawsze decyduje podatnik i zgodnie z intencją ustawodawcy - zastosowany przez podatnika sposób ma prowadzić do jak najlepszego odzwierciedlenia specyfiki prowadzonej przez niego aktywności, tj. określać, w jaki sposób zakupy towarów i usług służą sprzedaży podlegającej opodatkowaniu i pozostałemu rodzajowi sprzedaży. Skoro przepisy prawa nakładają obowiązek wyliczenia prewspółczynników odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego to zarówno sposób wyliczenia, jak i okres, z którego zostaną przyjęte dane do obliczeń może być dla każdej z nich odmienny.

Powyższy wyrok należy ocenić pozytywnie. Argumentacja w nim zawarta może posłużyć dla uzasadnienia zastosowania innych bardziej obiektywnych metod określania proporcji w jednostkach samorządu terytorialnego.


[1] Dz. U. z 2015 r. Poz. 2193.

[2] tekst. jedn. Dz. U. z 2017 r. Poz. 1221 ze zmianami.

"

Wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2016 r. prewspółczynnika nie oznacza końca odliczania VAT w samorządach. Istnieje szereg wydatków, których prewspółczynnik nie obejmie. Wobec pozostałych warto postarać się, aby wysokość odliczenia była jak najwyższa.

"

Dowiedz się więcej:

Prewspółczynnik VAT

Autor artykułu

Piotr Koźmiński

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, jego zainteresowania obejmują obszar finansów publicznych oraz podatków i opłat lokalnych.

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2016 r. prewspółczynnika nie oznacza końca odliczania VAT w samorządach. Istnieje szereg wydatków, których prewspółczynnik nie obejmie. Wobec pozostałych warto postarać się, aby wysokość odliczenia była jak najwyższa.

"

Dowiedz się więcej:

Prewspółczynnik VAT