Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

25.07.2017

Nowe obowiązki sprawozdawcze samorządowych organów podatkowych

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

W toku postępowań podatkowych dotyczących podatków i opłat lokalnych profesjonalna pomoc prawna potrzebna jest nie tylko podatnikom, ale i organom podatkowym.

"

Dowiedz się więcej:

Podatki i opłaty lokalne

Minister Finansów i Rozwoju proponuje, aby samorządowe organy podatkowe corocznie przekazywały resortowi finansów wybrane informacje dotyczące poboru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opatrzony został datą 6 lipca 2017 r. natomiast zarejestrowany w toku prac legislacyjnych został jako wniosek Ministra Rozwoju i Finansów w dniu 11 lipca 2017 r. Przedmiotowo swoim zakresem obejmuje trzy regulacje, jednak modyfikuje wyłącznie rozdział 2a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Zmiany polegają przede wszystkim na dodaniu do obecnie obowiązujących regulacji w zakresie ewidencji podatkowej nieruchomości, przepisów formułujących obowiązki dotyczące sprawozdawczości podatkowej w podatku od nieruchomości, rolnym oraz leśnym.

Obowiązek informowania spocząć ma na organach podatkowych właściwych w sprawach wszystkich trzech lokalnych podatków. W ujęciu przedmiotowym sprawozdawczość dotyczyć ma co do zasady podstaw opodatkowania (w tym zwolnionych z podatku), wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej ceny skupu żyta i średniej ceny  sprzedaży drewna, określanych uchwałą rady gminy i przyjmowanych dla potrzeb wymiaru odpowiednio podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na terenie gminy w danym roku podatkowym.    

Informacje przekazywane mają być ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych corocznie drogą elektroniczną za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych, według stanu na dzień 31 marca roku podatkowego, za który sporządzane jest sprawozdanie.  Złożone sprawozdanie podlegać ma obowiązkowej aktualizacji, w zakresie, w jakim w trakcie roku (za który jest sporządzane) zmianie ulegną dane dotyczące wysokości stawek podatkowych.

Co ważne, szczegóły dotyczące zakresu sprawozdawanych danych, wzoru sprawozdania oraz terminów jego składania, opracować ma minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia.   

W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że nowelizacja ma przede wszystkim ułatwić  prowadzenie racjonalnej polityki podatkowej, a w szczególności projektowanie zmian w systemie opodatkowania nieruchomości, w tym szacowanie skutków tych zmian. Podkreślono jednocześnie, że w obowiązującym stanie prawnym brak jest obowiązku sprawozdawczości o charakterze podatkowym w zakresie powołanych podatków. W odniesieniu do tych danin sprawozdawczość budżetowa gmin i miast na prawach powiatu dotyczy wyłącznie dochodów budżetowych z tych podatków oraz skutków obniżania górnych granic stawek podatkowych, skutków udzielonych ulg i zwolnień w tych podatkach na mocy uchwał rad gmin, a także skutków decyzji wydanych przez organ podatkowy. Nie są natomiast sprawozdawane i gromadzone dane o podstawie opodatkowania poszczególnymi podatkami, powierzchniach lub wartościach przedmiotów zwolnionych na mocy uchwał rad gmin, jak również dane o stosowanych w poszczególnych gminach stawkach podatkowych.  Dotychczas Ministerstwo Finansów pozyskiwało tego rodzaju dane w drodze dobrowolnych badań ankietowych gmin przeprowadzanych w odstępach kilkuletnich. Taka forma pozyskiwania danych ze względu na dużą pracochłonność oraz koszty, w tym konieczność każdorazowego przygotowania formularzy oraz narzędzi do gromadzenia danych nie jest jednak optymalnym rozwiązaniem tego problemu.

Projektodawca wspomniał również, że dane zgromadzone w toku procedury sprawozdawczej pozwolą gminom na bardziej efektywną analizę i ocenę własnej polityki podatkowej, a także pomocne będą środowisku naukowemu w zakresie, w jakim stanowić będą podstawę do badań i analiz dotyczących finansów samorządu terytorialnego.  

Obecnie projekt wkroczył w fazę opiniowania. W jego uzasadnieniu wskazano, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Zakłada się, że data wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego do ustawy umożliwi organom podatkowym sporządzenie pierwszego sprawozdania już w 2018 r.

Link: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12300300/katalog/12444614#12444614

"

W toku postępowań podatkowych dotyczących podatków i opłat lokalnych profesjonalna pomoc prawna potrzebna jest nie tylko podatnikom, ale i organom podatkowym.

"

Dowiedz się więcej:

Podatki i opłaty lokalne
DZIAŁY:
Podatki

Autor artykułu

Dr n. pr. Paweł Grzybowski

Doktor nauk prawnych, w Kancelarii Prawnej Ziemski & Partners w Poznaniu specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

W toku postępowań podatkowych dotyczących podatków i opłat lokalnych profesjonalna pomoc prawna potrzebna jest nie tylko podatnikom, ale i organom podatkowym.

"

Dowiedz się więcej:

Podatki i opłaty lokalne